mandag 11. desember 2006

Web 2.0

Før jeg dro ble jeg litt svimmel av at jeg ikke helt forsto begrepet web 2.0, "det nye Internettet",
her er jo alle nettguruene samlet, og i tillegg så er selve seminaret veldig teknisk, med storskjermer og kameraoverføring, og POLL.

Slik at mens det er diskusjoner og foredrag kommer det opp poller som vi kan stemme på, og en av pollspørsmålene var:
syns du det er litt vanskelig å forstå web 2.0?
Det var flere som sa ja.

Så da bekymrer jeg meg ikke mer.
Jeg prøvde å forstå dette hjemmefra, og kom frem til følgende:

Web 2.0 slik Elin har forstått det

- Web 2.0 betyr i korthet at mannen i gata bruker Internett ikke bare som en informasjonskilde, men mer og mer som en samarbeidsplattform og som et sted man oppsøker for å få arbeide gjort, f.eks at vi har et felles dokument på nettet, ikke på maskinen vår, og at begge har tilgang til det og kan jobbe i det.

- Eller at vi bare har programmene våre på nettet i stedet for på maskinen, som del.icio.us

- at man er delaktig i stedet for å bare konsumere,
som når vi blogger, bruker youTube eller wiki.

- og at man kan kombinere to nett-ting,
som google map med liste over hvor det er seksualforbrytere, kommer frem som kryss på kartet, (lite spiselig eksempel men)
som at kalenderen din sender beskjed til mobilen.
At man legger to nettsteder oppå hverandre heter mashup.

Så er det noen som sier at selve begrepet er ikke så mye å mase med, det er en label, eller bare:

- Teknologien og kjennetegnene ved Web 2.0 finnes helt klart men det er ikke en enhetlig oppgradering av nettet. Det er bare en helt vanlig utvikling av ny teknologi og nye tjenester, slik som det alltid har vært.

Brukerstyrt innhold er saken altså

Og det er det ordet flest mennesker bruker her. Open source og open content, dvs. åpen kildekode og åpent innhold.
Som i wikipedia, det mest kjente eksemplet, der du og jeg kan gå inn og redigere i leksikon.

Alle virker enige i at deling er tingen, det vil uansett være muligheter for å tjene penger på andre måter enn å lukke systemene og informasjonen inne, lukking er gammeldags.

Wiki-representanten sa:
Gjør ungene lekser på MySpace heter det juksing,
men når voknse gjør det på jobb heter det samarbeide.

ArmchairGM fikk mange til å bidra på sin blogg, opprinnelig en basketblogg. Leserne bidrar. Man har en slags fellesblogg.
Han ble kjøpt forrige uke.

Papirdukker på nett er fryktelig pop dere!

Et av panelene snakket om Web 2.o blir en ny boble? Det ble veldig økonomisk. Men Danny Rimer fra Index Ventures i UK at det nyeste som var populært var pussig nok et papirdukkested.

Man kjøper dukker og papirklær, de selger masse. I en community så vidt jeg forsto , det betyr vel at de ser på hverandres påkledninger skulle jeg tro.

Kommer vi til å få en typisk-sak på radio om tre år Elizabeth? Med retro-papirdukker, ekte? Kanskje det.

Og et radioprosjekt som heter Last.fm var også pop. Kommer tilbake til det i morgen.

Ingen kommentarer: