tirsdag 12. desember 2006

Bloggeres troverdighet

Ipsos la frem endel tall som viste at jo mer du bruker nettet jo større troverdighet tillegger du informasjon du får derfra og jo mer handler du ut fra det.

44 % av alle europere bruker nett, 17 % av alle europeiske nettbrukere leser blogger.
90 % av nettbrukerne i Frakrike kjenner til blogger.
27 % av franske nettbrukere leser blogger.
7 % av nettbrukerne i Frankrike har sin egen blogg.

Hvor mye stoler folk på blogger?

En eller annen på konferansen sa forresten, nå må vi slutte å snakke om "blogger", det er like meningsfult som å snakke om "skrift" - hva slags skrift, hvilke blogger?

Så hvor mye stoler folk på blogger? Det kommer vel an på hvilke blogger håper jeg.
Og det samme med neste spørsmål, hvor mye stoler folk på pressen?

I UK er det bare 20 % som oppgir at de stoler på pressen, der får de får tabloidene sine.
I Tyskland svarer 44 % ja,
i Frankrike 60 %
og 61 % av befolkningen i Spania stoler på pressen.

Hva med blogger?

24 % av nettbrukede europeere sier at de stoler på blogger, enda fler i Frankrike.

Jo mer bruker du blogg, jo mer stoler du på blogger.

Blogger er viktige for de som har noe å selge

Blogger har høyere troverdighet enn reklame.

4 av 10 europeere bruker nett i kjøpeprossessen, ikke alltid fordi de handler på nett, muligens bare som research.
Jo mer penger du bruker på kjøp via nett, jo mer stoler du på blogger.

En tredel av befolkningen i Europa har ikke kjøpt et produkt de egentlig hadde tenkt å kjøpe etter å ha lest om produktet på nett.

En viktig ting for oss journalister å legge merke til er at en av årsakene til at blogger har høy troverdighet er at de i sterkere grad enn msm (mainstream media) viser frem research og kilder via lenker slik at leseren selv kan bedømme kilden. I tillegg til at lenker gir direkte anledning til fordypning. Og at kommentarer gir leseren lett anledning til korreksjon.

Man kunne tenke seg at nrk lenket mer ut, for å øke troverdighet men også bedre produktet, og ikke bare tenke kortsiktig på å holde folk i nrk-verdenen.

Bloggere får stadig større innflytelse på firmaers rykte.
Kommunikasjonsbyråer analyserer hva bloggeres utsagn betyr for deres kunder.
I USA er bloggosfæren det området som vokser raskest av de områdene i samfunnet som overvåkes av slike byråer.
Firmaer vil vite hva folk syns om produktene deres, de vil kjenne til rykter, lekkasjer, hva de ansatte mener, og de vil følge med på hva som skjer ellers på grunnplanet.

Da motebloggeren Facehunter var i Oslo bekreftet tildigere Tique-redaktør Tone Skårdal Tobiasson at slike bloggere som han (som drar rundt og tar bilder av folk på gata) nå er de første til å fange opp trender på gata, tidligere betalte man byråer for den type informasjon, nå legges bilder ut på nettet hver dag, og de er tilgjengelig for alle.

Ingen kommentarer: