mandag 11. desember 2006

Et øyeblikk med forbrukermakt

Som sagt nedi her, det viktige for tida er at vi alle også er producers, ikke bare consumers, og omvendt. Vår stemme skal bli hørt. Vi snakker ikke bare irritert til radioen om morgenen, vi lager oss en skypecast i stedet.

Og folkejournalistikk er det neste store.
Og det helt, helt nye for framtida er at vi forvandles til en ganske annen type konsumenter, vi kommer visst til å le av oss selv i 2016 når vi tenker på hvordan vi konsumerte på 2006-tallet.

Så la meg da starte i det små og komme med to klager som konsument,
hotellet mitt, Sofitel og på nettleverandøren, Orange.

Først hotellet

Jeg valgte dette hotellet fordi det ligger nærme konferansesenteret, det har trådløst nett på rommene, og jeg fikk en ok nettpris. Bare to av tre viste seg å stemme.

Room fittings :

Audible smoke alarms
Dead bolt in rooms
Sprinkler in room
Radio in room
Satellite/cable colour TV
Voicemail
WiFi wireless Internet access
High speed transmission line
Security peephole
Smoke alarm in room

Her skulle jeg være trygg trodde jeg. Så viste det seg at bare de dyre rommene hadde wifi. Og da hjalp det ikke hvordan jeg snakket for meg hos sjefen, ut med mer penger måtte jeg.

Og så, nettleverandøren Orange

Det koster flesk å bruke nett på endel hoteller, heldigvis går fler og fler norske hoteller over til å ha gratis bruk av nett.
Jeg måtte kjøpe tilgang hos Orange, betal 10 E for to timer eller 20 E for et døgn.

Men det skulle ikke være så lett heller

Først kjøpte jeg for et døgn, men da jeg fylte ut skjemaet sto det navn, så land.. Og jeg skrev Norge og ikke Frankrike, først etterpå forsto jeg at jeg hadde kjøpt nettilgang for et døgn i Norge...

Så prøvde jeg meg en gang til, et døgn, Frankrike, alt vel, begynte å jobbe. Hadde brukt nett en time da jeg tok en dusj, lukket lokket på maskinen, og da jeg kom tilbake kom jeg ikke på. Hvilken feil gjorde jeg nå? Jeg slurvet med å skrive innlogging riktig. Jeg kunne ikke vite at systemet ville blokkere meg på 3. forsøk.

Dårlig informasjon Orange-folkens. Og dårlig svar da jeg klagde til dem på e-post: når jeg nå en gang hadde brukt opp minuttene mine, og nei de kunne ikke gi meg noe nytt passord.

Anti-kudos til begge

Orange er forøvrig en av sponsorene til konferansen, og da jeg prøvde å snakke med en av menneskene på standen deres i dag fordi jeg tenkte at de kunne gi meg noen timers gratis kort til i kveld viste det seg at damen ikke snakket engelsk. Smart trekk på en internasjonal konferanse.

Ingen kommentarer: