tirsdag 12. desember 2006

Is old media dead?

(Oppdatert litt 17. desember.)

Neida.
Alle er enige om at vi må ta det beste fra to verdener

Dør tv nå?

Distribuert som en strøm du kan følge eller ikke følge blir det mindre av, men det vet jeg jo fra før. Hvor du ser, på hvilken skjerm (om det er tv eller mp3-spiller) blir uviktig, innholdet er det viktige Og jeg gleder meg til å sette opp tv-kvelden selv, min egen gullrekke en gang i uka, svenske Kobra, Store Studio og Først og Sist.

Det er ikke så farlig om tv i stua dør, skjønt vent og se, nå snur nok snart klagestrømmen.
Snart sier vi,

- Før var familien samlet i stua foran tv-en, nå sitter folk i hvert sitt hjørne..

Skjønt, vi skal vel vite å samle oss foran storskjermen fremover også.

Fordelene med gamle medier

Mange peker på store mediebedrifters varemerke som er troverdighet og ekspertise. Sant nok. Flere sier at msm tar tilbake folk fra nettet nå, fordi vi er blitt flikere til å bruke nettverktøyets mulighet som en del av msm.

I New York Times måtte journalistene true med å skifte jobb før ledelsen lot dem blogge, det var stor engstelse for at blogging ville ødelegge NYTs gode ry og høye standard.

De blogger om wine og fashion og får flere hundre kommentarer, men de fikk det til nærmest by accident, det var ikke en planlagt satsning.

Stephanie Booth, som er en av de mest kjente bloggerne i UK sa at media må redefinere funksjonen sin.

F.eks har BBC blitt åpen for stoff fra brukere.
Hun nvente the London bombing som eksempel.
Hun hørte nyheten fra en venn, ikke fra media, hun gikk straks til BBC for sikker informasjon. Og BBC var raskt ute og ba om folks bilder og videoer.

Og det er saken. Folk mater media med førstehånds informasjon. Media har proffe journalister som kan research og presentasjon.

Hva hvis alle var stringere?

Det er det Yahoo og Reuters håper å få til, millioner av folkejournalsiter med digitalt kamera og mobiltelefoner, de lanserte et nytt system for dette 5. desember.

Niklas Zennström grunnleggeren av Skype og Kazaa kommer med en ny tv-tjeneste før jul: the Venice project

Det skal ta det beste fra tv og det beste fra Internett, uten at han sa nøyaktig hvordan, men han skrudde nå i alle fall forventningene opp med å nevne at fjernsyn ikke har forandret seg vesentlig på 50 år.

Bibliotekarene kommer?

Det har vært mye snakk om indeksering her. I en verden der innholdet ikke kommer som en strøm du følger eller ikke følger blir indeksering viktig, slik at du lett kan finne frem til det innholdet du er interessert i.

Det gjelder tv-podcaster, det samme gjelder blogger generelt.

Man håper dessuten på et nytt indekseringssystem som ikke bare indekserer etter tema men som vekter ut fra genre og troverdighet, slik at du lett kan se, hva er dette, en anmeldelse, en mening, en kommentar, en dagbok eller en journalistisk blogg?

Jeg kom på en ide mens jeg satt og mistet konsentrasjonen i sted:
Hva med at vi lar folk få utløp for sine meninger om restauranter/utesteder i en blogg,
om vi har en liste der kan folk hele tiden kan kommentere på den dårlige servicen de får?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dinnerbuzz er et slikt sted med bedømninger om spisesteder.

Det svenske nettsted tablefinder har tenkt til å la folk reserve plass direkte på nett. tablefinder.com

Elin Martinsen sa...

Takk!

Jeg tenkte meg nok at det var gjort ja, det gjør ikke nødvendigvis noe.

Bloggerguy sa...

Dette kan absolutt tas lenger. NRK.no kan foreksempel invitere til kommentarer på alle program.
Hver gat og veikryss kan kommenteres. Lypærer er slukket. Hva med prestene. Kommenter prekenen, morrandakten. Det handler om dialog i den nye verden. Alle fimaer med respekt for kundene burde ha blogg. Noen firmaer bruker millioner på markedstilpassa tiltak, eller konsulenter som skal fortelle hva kundene vil ha. Rådet må være...Spør dem da vel. :)