mandag 11. desember 2006

FON

Dette er et spansk system som består i at du gir bort en del av nett-tilgangen din.
Jeg har virkelig sansen for dette, jeg har ulåst nett selv hjemme og inntil det er et problem med tregt nett så skal det være åpent.

Om noen vil stå i bilen i gata utenfor og hente opp mailen sin så vær så god.

FON er dette satt i system.

Du setter et klistremerke i vinduet ditt

Beskjeden er at her er det gratis åpent nett å hente. Det du får igjen for det er selvsagt at du kan hente ut gratis nett andre steder i verden. Det er ulike nivåer å være medlem, les mer selv.

Siden til FON

Størst i Sverige

Forrige uke ble FON det største trådløse nettverket i Sverige, foran Telia og The Cloud.

Det spanske selskapet hadde en kampanje der de ga bort rutere gratis. På en uke økte antallet med 7.000 medlemmer, og nå har de 10.000 medlemmer.

Martin Varsavsky (grunnlegger av FON) var på konferansen,
ikke for å fortelle om hva FON er, men hvordan et spansk firma kan bli globalt.

Da han ville starte firmaet fikk han det kritiske spørsmålet:
Kan du si meg ett eneste globalt firma med sete i Madrid?
Svaret var nei, men nå etter et år er det et - FON, med Google og Skype og andre jeg ikke kunne navnet på som partnere.

Slik er spanjoler jfr. Martin Varsavsky

- Ingen har ambisjoner, det blir sett på som horrible, vi går hjem tidlig og har mange ferier, vi liker å feste. Det spanjoler ønsker seg mest av jobben sin er trygghet. Jeg møter andre gründere på gymen og spør dem når de skal sette i gang med noe nytt, men hvorfor det?
Nei, Varsavskys drømmeliv var å jobbe i USA om dagen og være på party i Spania om natten.

Han hadde nettopp vært i Taiwan og blitt forbauset over at barn begynner på skolen og lærer å lese når de er 2.

Konklusjonen hans er at spanjoler går hjem tidlig og har ferier, men vi finner på ting og at they have the corones to be right or wrong.

Utnytter han sin spanskhet i firmabygging?
- Jada vi serverer tapas og paella, men du må dele den med andre!

Han fikk pepper for kultursynet

Men jeg vil ha en fonera. Han lovte alle gratis fonera,
spørsmålet er bare hvor jeg skal ha klistremerket mitt.

Kanskje på ringeklokka ute i gata? Siden jeg jo bor i indre gård?
Så kan folk likegjerne ringe på og komme inn og sitte inne og surfe, jeg er jo med på couchsurfing også, så hei – la oss flytte sammen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har også sansen for FON-tankegangen men har fått forståelsen av at det kan være et problem med sikkerheten ? Dvs hvis noen er inne på "ditt" nett er det også enkelt å hacke seg inn på din e-post og dokumenter ?

Anne

Elin Martinsen sa...

Jeg kjøper ikke det der helt.

De som vil hacke seg inn et sted tror jeg klarer å hacke. Og hvorfor skulle de nå bruke masse tid på å snoke seg frem til min e-post, som om det var noe spennende der for en hacker?

Jeg mener 0.4 prosent av oss (?) er jo villig til å gi bort både kontonummer og kode hvis vi får en e-post med forespørsel om det.

Hvis jeg begynner å jobbe med sensitivt materiale og det er kjent at jeg gjør det så skal jeg ta ekstra sikkerhetsvurdering..